نقد فیلم ایران و جهان

با ما نظر متنقدان ایران و جهان در مورد جدیدترین فیلم ها را دنبال کنید.

نقد فیلم ایران و جهان

با ما نظر متنقدان ایران و جهان در مورد جدیدترین فیلم ها را دنبال کنید.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

در آن روزگار، دو رمان علمی تخیلی بزرگ ضد فرهنگ، بخش آزادیخواهانه «غریبه در سرزمین غریب» نوشته رابرت هاینلین بودند که کلمه «گروک» را برای سال‌های متمادی تبدیل به یک چیز کرد (دیگر نه چندان، حتی به سختی حتی در آن ظاهر می‌شود. جدول کلمات متقاطع امروز) و تلماسه 1965 فرانک هربرت، یک تمثیل ژئوپلیتیکی آینده نگر که ضد شرکت، طرفدار رادیکالیسم بوم گردی و اسلام دوست بود. اینکه چرا تولیدکنندگان بزرگ و شرکت‌های بزرگ برای چندین دهه دنبال اقتباس سینمایی ایده‌آل از این قطعه مالکیت معنوی بوده‌اند، سؤالی فراتر از حوصله این بررسی است، اما سؤال جالبی است.

dune-movie-review-2021

به عنوان یک نوجوان پرمدعا در دهه 1970، من زیاد علمی تخیلی، حتی علمی تخیلی ضد فرهنگی نمی خواندم، بنابراین Dune دلم برایم تنگ شده بود. وقتی فیلم رمان دیوید لینچ در سال 1984 با حمایت مگا تهیه کننده آن زمان دینو دی لورنتیس منتشر شد، من هم آن را نخواندم. به‌عنوان یک علاقه‌مند سینمای بیست و چند ساله پرمدعا، که هنوز درجه‌بندی حرفه‌ای نداشتم، تنها چیزی که برایم اهمیت داشت این بود که یک عکس لینچ بود. اما به دلایلی - کوشش لازم یا کنجکاوی در مورد اینکه اگر در آن روزگار به جای ناباکوف و ژنه با هربرت و هاین لاین می‌رفتم، زندگی من چگونه متفاوت می‌شد - اخیراً کتاب هربرت را خواندم. آره، نثر گیج کننده است و دیالوگ ها اغلب زمخت تر است، اما من خیلی از آن را دوست داشتم، مخصوصاً از طریقی که تفسیر اجتماعی خود را با صحنه های اکشن کافی و تعلیق در صخره برای پرکردن یک سریال قدیمی به رشته تحریر در می آورد.

اقتباس فیلم جدید این کتاب، به کارگردانی دنیس ویلنوو بر اساس فیلمنامه ای که او با اریک راث و جان اسپایتس نوشته است، آن صحنه ها را به طرز باشکوهی تجسم می کند. همانطور که بسیاری از شما می دانید، "تلماسه" در آینده ای بسیار دور اتفاق می افتد، که در آن بشریت در بسیاری از جنبه های علمی تکامل یافته و در بسیاری از جنبه های معنوی جهش یافته است. هرجا که زمین بود، مردم در این سناریو روی آن نیستند، و خانواده امپراتوری آتریدها، در یک بازی قدرتی که برای مدتی کاملاً با آن آشنا نیستیم، وظیفه دارند بر سیاره بیابانی آراکیس حکومت کنند. که چیزی به نام «ادویه» به دست می‌دهد – که نفت خام برای شما تمثیل‌گرایان محیط‌زیست در مخاطبان است – و خطرات چندگانه‌ای را برای افراد خارج از جهان (که غربی‌ها برای شما تمثیل‌های ژئوپلیتیک در مخاطبان هستند) به همراه دارد.

اینکه بگویم من فیلم‌های قبلی ویلنوو را تحسین نکرده‌ام، چیزی کم‌گفته است. اما نمی توانم انکار کنم که او فیلمی بیش از رضایت بخش از کتاب ساخته است. یا باید بگویم دو سوم کتاب. (سازنده فیلم می‌گوید این نصف است، اما من معتقدم تخمین من درست است.) عنوان آغازین آن را "Dune Part 1" می‌نامد و در حالی که این فیلم دو ساعت و نیم یک تجربه حماسی خوب ارائه می‌کند، نمی‌توان گفت که چنین چیزی وجود دارد. بیشتر به داستان دیدگاه خود هربرت تا حدی با قرابت های داستان سرایی خود ویلنوو مطابقت دارد که ظاهراً او مجبور نبود ایده های خود را به این اثر پیوند بزند. و در حالی که ویلنوو یکی از کم طنزترین فیلمسازان زنده بوده و احتمالاً باقی می ماند، این رمان نیز بشکه ای از خنده نبود، و این که ویلنوو به نت های کم رنگ فیلمنامه، که من گمان می کنم از راث آمده است، احترام گذاشت، بسیار خوب است.
در سرتاسر فیلم، فیلمساز با همکاری تکنسین‌های شگفت‌انگیز از جمله فیلمبردار گریگ فریزر، تدوین جو واکر، و طراح تولید پاتریس ورمت، موفق می‌شود مرز باریکی بین عظمت و شکوه را در میان سکانس‌های هیجان‌آفرین بی‌هیجانی مانند تست گوم جبار، ادویه، طی کند. نجات گله‌دار، میخ گزنده thopter-in-a-storm، و برخوردها و حملات مختلف کرم‌های شنی. اگر شما یک فرد «تلماسه» نیستید، این فهرست‌ها به نظر بیهوده به نظر می‌رسند، و نظرات دیگری را خواهید خواند که از سختی پیگیری این موضوع شکایت دارند. اینطور نیست، اگر دقت کنید، و فیلمنامه بدون اینکه شبیه EXPOSITION به نظر برسد، کار خود را به خوبی انجام می دهد. بیشتر اوقات، به هر حال. اما، به همین ترتیب، اگر به هر حال اهل فیلم های علمی تخیلی نیستید، ممکن است دلیلی برای علاقه شما به «تلماسه» وجود نداشته باشد. تأثیر این رمان بسیار زیاد است، به ویژه در مورد جورج لوکاس. سیاره صحرا، مردم. عارفان برتر در جهان "دون" این چیز کوچکی را دارند که به آن "صدا" می گویند که در نهایت به "ترفندهای ذهن جدی" تبدیل شد. و غیره.

بازیگران عظیم ویلنوو شخصیت‌های هربرت را به خوبی تجسم می‌دهند، که عموماً بیشتر از افراد کهن الگو هستند. تیموتی شالامه در تصویر اولیه‌اش از پل آتریدس، به شدت به بی‌حرمتی تکیه می‌کند، و وقتی شخصیتش به قدرتش پی می‌برد و می‌فهمد چگونه سرنوشتش را دنبال کند، آن را به شدت از بین می‌برد. اسکار آیزاک در نقش دوک پدر پل نجیب است. ربکا فرگوسن در نقش جسیکا، مادر پل، مرموز و خشن است. Zendaya یک apt است، یک بهتر از apt، Chani. در انحرافی از رمان هربرت، بوم‌شناس کینز تغییر جنسیت داده و شارون دانکن بروستر با نیرویی ترسناک بازی می‌کند. و غیره.

  • ۰۰/۰۹/۰۷
  • محمد کاظمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی